fredag 25 september 2015

Världens barn


Under höstterminen jobbar vi på Gripsholmsskolan med temat World´s children´s prize i alla årskurser. Vi har därför under flera veckor pratat mycket om barns rättigheter/skyldigheter och om Barnkonventionen på SO. ”Världens barn” var temat för denna veckas bildlektion. Slutresultatet kommer ni att få se på vernissagen som hålls på skolan strax innan höstlovet. Några uppstartsbilder kan vi dock bjuda på redan nu. :)

Trevlig helg!
//Christel



 



















lördag 19 september 2015

Skoljoggen och problemlösning

Den här skolveckan inleddes först på tisdag eftersom, alla lärare hade planeringsdag på måndagen. På tisdagen och torsdagen hade klassen besök av en trevlig kille som heter Arvid. Han kommer att börja i vår klass efter höstlovet. 
I onsdags fick alla elever parvis öva på problemlösning på matematiklektionen. De flesta av eleverna tyckte att det var lättare att jobba när man kunde hjälpas åt att hitta en lösning. Några tyckte att det ibland kunde vara svårt att enas om ett svar om man tyckte olika. Det är nyttigt att samarbeta! :)
I fredags sprang alla skolans elever samt många ur personalen Skoljoggen. Skoljoggen är Sveriges största motionsevenemang för barn- och ungdomar och arrangeras av Svenska Skolidrottsförbundet. I samband med evenemanget ordnas en insamling till förmån för SOS Barnbyar. Skoljoggen har genomförts över 30 gånger och drygt 40 % av alla skolbarn i Sverige  deltar.
  
 
 
Eleverna fick själva välja om de sprang, joggade eller gick ett varv runt Hjorthagen. Skoljoggen är ingen tävling och det är heller ingen tidtagning. Vi springer helt enkelt för ett gott ändamål och för att hjälpa andra. En frivillig springslant samlades in på morgonen och pengarna kommer nu att sättas in på SOS Barnbyars konto. Under nästa vecka får vi reda på hur mycket pengar vi tillsammans på Gripsholmsskolan samlade in under fredagen. Bra jobbat allesamman!
  
Trevlig helg!
//Christel



  


















fredag 11 september 2015

Multisportdag

I torsdags hade åk 2-6 multisportdag på IP. Vi i F-1 hade samtidigt vår idrottsdag på skolan. I strålande solsken samlades alla på morgonen i sina klasser och blev indelade i fyra grupper. Därefter körde vi igång. Eleverna fick under dagen prova på kardborreboll, hinderbana, springlekar och fotbollsspel. Som avslutning sprang vi stafetter av olika slag. Det var glada miner, kämparanda och hejarop bland eleverna under hela dagen och när dagen summerades kunde flera konstatera att det var svårt att säga vad som  hade varit roligast under dagen, eftersom det mesta hade varit så skoj! :)

Här är några bilder från dagens olika utmaningar! 


































Kråkan har under de senaste helgerna hunnit besöka flera elever. Han har varit hemma hos Teo och Anna och idag åkte han hem med Sixten.

  

Ha en trevlig helg!
//Christel








fredag 4 september 2015

Vardagshjältar

Den här veckan tänkte vi visa upp ett axplock av vad vi jobbat med i SO. Sedan skolstart har vi talat mycket om trivselregler och vad vi alla gemensamt kan tänka på att göra så att alla trivs i klassen och på skolan. Eleverna fick komma med egna förslag på trivselregler och vi skrev upp dem. De hade väldigt fina förslag! Därefter pratade vi om vad en vardagshjälte är och hur vi alla kan vara vardagshjältar för varandra. 

En vardagshjälte är någon som finns där då vi behöver tröst och som säger ifrån om någon är elak. En vardagshjälte är snäll och hjälper till med små och stora saker. För att komma ihåg hur viktigt det här är, förvandlades alla ugglor till hjältar. Vilket härligt gäng med fina vardagshjältar vi har i klassen! :)










I torsdags och fredags hade vi även besök av skolfotografen. I torsdags tog vi det stora skolfotot där skolans alla elever finns med. På fredagen var det dags för klassfoto och enskilt foto. Nu får vi med spänning vänta några veckor på resultatet.



Ha en riktigt trevlig helg allesammans!
// Christel


fredag 28 augusti 2015

En kvart om dagen

Att läsa är att förstå hur tecken och bokstäver på pappret ska uttalas och vad de betyder när de står tillsammans på ett bestämt sätt som ord. Men att kunna läsa är också att förstå det man läser. Barn lär sig läsa på många olika sätt och vid skiftande ålder. En del lär sig på egen hand och meddelar en dag glatt vad som står på skyltar, i böcker och i tidningarnas rubriker. Andra barn behöver mycket inspiration, stöd och hjälp. 
En god läsförmåga och framför allt en god läsförståelse är viktig med tanke på skolframgången. Om ett barn lär sig läsa flytande och förstå vad det läser så klarar det sig bättre i skolan. Läsningen ger ett större ordförråd, ett bättre skriftspråk och en god språkkänsla. Att läsa är också att träna sin koncentrationsförmåga. 

Barn i alla åldrar gillar högläsning. En bok får oss att känna igen oss själva eller fundera över andra människors synsätt och tankar. Genom att läsa böcker blir vi underhållna och får sällskap. Böcker stimulerar vår fantasi och skapar nya inre bilder. Att dela läsupplevelser med ett barn kan också vara ett sätt att prata om svårare samtalsämnen via boken. Varje vuxen som lever i barnets vardag kan vara en läsande vuxen.

Meningen med ”Läsepåsen” och att läsa ”En kvart om dagen” är att träna och befästa läsningen. Eleverna får läsa böcker som är på lämplig nivå. Här behöver vi i skolan hjälp av Er föräldrar och andra ”lyssnare”. Det är Ni där hemma som gör det största jobbet, vilket förhoppningsvis gör Era barn till goda läsare.

Några råd för barnets högläsning:
  • Försök att skapa lugn och ro runt högläsningen (stäng TV:n).
  • Låt den dagliga lässtunden bli avspänd och trivsam.
  • Ditt läsintresse och din attityd till skolarbetet, läsningen och språket överförs på barnet.
  • Låt barnet få läsa ca. 15 minuter. Anpassa tiden efter hur barnet orkar läsa. Uppmana barnet att läsa långsamt och tydligt och stanna vid punkt. Avbryt inte vid felläsning, men samtala efteråt och förklara svåra ord om det behövs. Passa på att förhöra bokstäver och ord i texten.
  • Då Ni börjar läsa en ny bok, skriv in vad den heter i läseprotokollet. Anteckna även vem som lyssnat, hur det gick, och hur lässtunden var. Om ni inte läst, skriv gärna orsaken.
  • Läs varje dag, men helgen får vara ledig.
  • Kom alltid ihåg att berömma och uppmuntra!


Hoppas att Ni får många trevliga lässtunder tillsammans!



söndag 23 augusti 2015

Nu kör vi!



Äntligen är vi igång! 

I onsdags samlades 22 förväntansfulla elever och en minst lika förväntansfull fröken utanför skolan, för att tillsammans gå till samlingen på skolgården. I strålande väder fick sedan rektor Nina hälsa alla varmt välkomna till det nya skolåret. Vi fick också se skolans flagga hissas och tillsammans sjöng vi skolans lystringssång.

De tre första dagarna har vi påbörjat arbetet i klassen, lärt känna varandra en aning och lekt mycket tillsammans. Vi har också fått lära känna vår nya skolexpert och kompis Kråkan. 


Kråkan är väldigt bra på att skriva brev och vi fick det första brevet av honom den här veckan. I brevet berättade han att han hela sommaren har bott i klassrummet.  Han tycker därför att han nu kan ALLT som man behöver veta om skolan. Han är en riktig skolexpert helt enkelt. 
Vi kommer då och då att få brev av Kråkan och han kommer att bo i klassrummet och umgås med oss varje dag. Han tycker däremot inte så mycket om att vara ensam, så på helgerna besöker han väldigt gärna någon av eleverna. Alla elever i klassen kommer någon gång att få besök av Kråkan. 
Då han kommer hem till er har han med sig sin blåa dagbok. I den får eleven skriva om helgens alla äventyr. Den första helgen spenderar Kråkan hos Ida. 


Under fredagen fick vi prova på speedteckning på bildlektionen. Vi tecknade då hela 21 teckningar tillsammans. Det gällde att ha god fantasi då man fick en ny teckning framför sig! 








Nu ser vi fram emot en ny spännande skolvecka tillsammans!

Trevlig helg!
Christel