fredag 10 februari 2017

Komet

Idag fick vi se dansmusikalen ”Komet”. Det är en föreställning om snurriga cirklar och om himlakroppar, där skådespelarna prövar och leker sig fram. De funderar logiskt och kroppsligt på olika frågor inom matte, tyngdkraft och framför allt försöker de reda ut funderingar kring universums förunderligheter. Komet är en fortsättning på en serie föreställningar av Christina Tingskog, där naturvetenskapliga ämnen skildras poetiskt och lekfullt. 

Trevlig helg!
//Christel








tisdag 31 januari 2017

Fortsättning på vårt skrivprojekt

Idag inleddes del två i vårt Läslyftsprojekt. Vi har nu kommit så långt att alla fantasifigurer och filurer har klippts ut och vårt gemensamma konstverk är uppe på väggen. Det blev ett stort, inspirerande, innehållsrikt och fantasifullt konstverk. Alla i klasserna F - 2 har deltagit i projektet och bidragit med egna delar av konstverket.




Vi satte oss ner framför konstverket och började fundera på vad det är vi ser och framför allt vilka filurer det är som vi får bekanta oss med i konstverket. Eleverna hade massor med förslag och de hade väldigt intressanta historier och berättelser om vem figurerna var, vad de hette, varifrån de kom och vad som var speciellt med just den figuren.



När vi tillsammans diskuterat och fantiserat kring det vi såg fick eleverna hämta sina datorer och börja skriva om valfri figur. Fantasin flödade och man kunde höra ljudet av tangenter och många fniss då historierna började ta form. För att alla skulle komma igång med skrivandet och få några tips och idéer, läste vi upp några berättelser högt och plötsligt var alla elever fullt sysselsatta med sitt skrivande.








Det ska bli spännande att få dela våra berättelser med er då de är klara. Fortsättning följer! :)

Hälsningar
Christel


torsdag 26 januari 2017

Läslyftet

Under detta skolår deltar alla lärare i årskurserna F - 3 i en fortbildning som heter ”Läslyftet”. Där får vi möjligheten att utveckla vår undervisning och kompetens, inom språk-, läs- och skrivdidaktik.  Läslyftet pågår under hela skolåret och vi utför även en hel del uppgifter i klassen. En av dessa uppgifter är det projekt som vi inledde denna veckas tisdag.

Eleverna fick gruppvis i uppdrag att måla fantasifilurer eller utomjordingar. De skulle även fundera ut vilket landskap dessa figurer lever i och måla det på samma stora papper. Vi använde oss av flaskfärg och som arbetsredskap denna gång hade eleverna sina händer. Det blev en mycket uppskattad, rolig och kreativ bildlektion. Tanken är att vi i klassen skall sammanställa alla figurer och skriva om dessa under nästa vecka. 














Projektet kommer att fortgå under två veckor och dessa figurer kommer att få egna liv genom alla berättelser och historier som eleverna i årskurserna F-3 skriver. Vi har nu kommit en bit påväg genom att figurerna fått sin form. Nu blir nästa uppgift att klippa ut dem och sedan sammanställa allt till ett gemensamt konstverk. Fortsättning följer! :)

Hälsningar

Christel

torsdag 8 december 2016

Finlands självständighetsdag

I tisdags, den 6:e december, hade åk F - 3 gemensam morgonsamling för att uppmärksamma Finlands självständighetsdag. 


Dagen till ära fick vi träffa skolans egen Mark Levengood och Lilla My. De berättade om den relation som länge funnits och  fortfarande finns mellan Sverige och Finland. Dessutom lärde de oss några finlandssvenska uttryck som kan vara bra att kunna :)

 








Trevlig helg allesammans!
//Christel

fredag 2 december 2016

Vattnets tre faser

Oj oj vad tiden går fort!
Denna vecka har flugit förbi. Tiden går fort när man har roligt. Ugglorna har denna vecka tränat på att läsa sin dikt och de har fått spelat in varandra med hjälp av en mobiltelefon. Resultatet ska klippas ihop till en liten film och kommer att visas i respektive klass. 

Under temat vatten på NO- lektionerna har vi fortsatt utforska vattnets tre faser; fast, flytande och gas. För att öka förståelsen om vattenmolekylernas rörelse har vi dansat. Vi utnyttjade skolans pysselverkstad, där varje barn fick vara en vattenmolekyl och dansade beroende på temperatur (vilket jag bestämde). De stod helt stilla och höll i varandras händer (starka bindningar) när jag ”stoppade in dem i frysen” och de förvandlades till fast form, is. När jag ”kokade dem i en kastrull” blev det en vild dans, när de blev till gas. Självklart hade vi passande musik att dansa till; lugn musik, disco och hårdrock. Gissa vilken musik som hörde till vilken form? 










Eleverna fick denna vecka frågan om varifrån allt vatten kommer. Det är ganska svårförståeligt att vi faktiskt dricker samma vatten som dinosaurierna gjorde och att vattnet går runt runt i ett kretslopp. Vattenmannen och Speed från UR fick hjälpa oss att förstå hur det hänger ihop (http://urskola.se/Produkter/162290-Vattenmannen-och-Speed-Vattnets-kretslopp). Detta kommer vi att arbeta vidare med nästa vecka.

Tack för den här veckan! Det är såå roligt att arbeta tillsammans med barnen och de är så kloka.


Med vänlig hälsning Annette