fredag 10 mars 2017

Rymden

Vi håller som bäst på med temat rymden i NO och SO. Det är ett brett och mycket intressant ämne som fängslar de flesta. De senaste veckorna har vi tillverkat våra egna planetböcker. Resultatet ser ni här nedanför och vi har även skrivit lite om vad vi lärt oss under tiden. 


Jag har lärt mig att Pluto är en dvärgplanet.  //Sigge

Jag har lärt mig att solen är en stjärna. //Noel

Jag har lärt mig att Venus är den varmaste planeten. //Sixten

Jag har lärt mig att Pluto inte är en stor planet. //Rubina

Jag har lärt mig att den första människan landade på Månen 1969. 
//Linnea WB


Jag har lärt mig att Jorden ligger trea från solen. //Elvira

Jag har lärt mig att det finns planeter som kallas gasjättar. De är stora och består av gas. //Teo

 Jag har lärt mig att Merkurius är en av de kallaste planeterna. //Vide

Jag har lärt mig att det tar ett år för jorden att ta sig runt solen. //Cornelia

Jag har lärt mig att det finns miljoner stjärnor på himlen. //Nora


Jag har lärt mig att den första rymdraketen som landade på månen hette Apollo 11. //Elliot

Jag har lärt mig att Venus  är en giftig planeten. //Ivar

Jag har lärt mig att hela universum skapades i Big Bang. //Ida K

Jag har lärt mig att Jupiter har omkring 68 månar. //Linnéa B

Jag har lärt mig att Neptunus inte upptäcktes genom ett teleskop utan genom smarta uträkningar.// Ida L

Jag har lärt mig att det finns svarta hål i rymden. //Casper

Jag har lärt mig att solen är ca 4,6 miljarder år gammal. //Wilda

Jag har lärt mig att det ryms ungefär 1300 jordklot på Jupiters yta. //Anna



Jag har lärt mig att jorden är den tredje planeten i solsystemet. //Arvid

Jag har lärt mig att jorden snurrar runt solen. //Alvin

Jag har lärt mig att det finns många planeter i rymden. //Malte



Trevlig helg allesammans! 
Christel




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar